Vergeet je niet aan je bar- en fluitdienst verplichting te voldoen?

2022 28 April

Nog 2 maanden en dan is het seizoen al weer bijna op z’n einde, wat gaat dat snel.  Vergeet je niet op tijd je bar- en/of fluitdiensten in de plannen? Het vervullen van een bar- en fluitdienst is een van de weinige verplichtingen die je hebt als (ouder van een) lid. Bij leden onder de 18 jaar wordt de bardienst door ouder of voogd gedaan.
Als blijkt dat je aan het einde van het seizoen geen of niet voldoende diensten hebt gedraaid, dan kan een sanctie volgen.

Vrijstelling bardienst
Vervul je andere vrijwilligerstaken en voer je één van de onderstaande functies uit, dan hoef je geen bardiensten te vervullen:
  • ereleden;
  • leden van commissies of functies (aangewezen door bestuur);
  • teamcoaches/managers lopend seizoen (max 2. per team);
  • CS+ scheidsrechters;
  • bestuursleden MHC Weesp;
  • overige functies alleen bij uitzondering en met vooraf vastgelegde toestemming van het bestuur*.
  • fluit je als ouder regelmatig wedstrijden, dan vervalt je bardienstverplichting. Dit geldt niet als je zelf spelend lid bent en ook niet voor oefenwedstrijden en zaalhockey.
 * Uitzonderingen gelden altijd voor de duur van 1 seizoen en moeten gemotiveerd worden aangevraagd bij het bestuur.

Wie draaien de bardiensten?
  • Alle leden en ouders van de (jongste)jeugdleden draaien per lid 3 bardiensten per seizoen.
  • Trimhockey- en trainingsleden draaien per lid 1 bardienst per seizoen.
  • Eventuele bardiensten tijdens en na (eigen) trainingsavonden of oefenwedstrijden tellen niet mee als verplichte bardienst.
  • Een bardienst is 2 tot 3 uur, afhankelijk van het tijdstip.
  • Degene die een bardienst draait, moet minimaal 18 jaar zijn.
  • Voor leden onder de 18 jaar nemen ouders deze dienst op zich.
Bijvoorbeeld: Van een gezin spelen vader en twee kinderen van 8 en 15 jaar hockey. Dit gezin draait dan 3 keer 3 bardiensten. In totaal 9 blokken invullen in Lisa. Is deze vader coach van het team van een van z’n kinderen, dan draait hij 2 keer 3 bardiensten.

Wil je weten hoeveel diensten je dit seizoen heb gedraaid? Die vind je in de Lisa app of achter de inlog, waar je ook je diensten kan inplannen.

Fluitdiensten
Ieder senior lid hoort minimaal 3x per seizoen te fluiten. Trimmers en trainingsleden (wedstrijdlicentie 7 wedstrijden, zoals bijv. bij DS1) fluiten minimaal 1x per seizoen.

Meer over bar-en fluitdiensten vind je hier