Zaalhockey, een update

2021 1 April

17/11 Update zaalhockey
Het zaalseizoen gaat bijna beginnen, daarom is vanaf deze week 'zaalhockey' een vast onderdeel op deze plek. Alle updates zijn hier te vinden.
Lees dit goed door want er staat veel en belangrijke informatie in.

Trainingen
Het voorlopige trainingsschema is hier te vinden:

• We starten in de week van maandag 29 november voor alle teams van E8 t/m A + SR met zaaltrainingen.
  • Getraind wordt er in Aetsveld, Driemond en Weespersluis, Senioren zullen buiten Weesp trainen.
  • Er wordt niet getraind in de week voor, en in de eerste week van de kerstvakantie (20-24 dec en 27-31 dec).
  • In principe wordt ook niet getraind in de 2e week van de kerstvakantie (3-7 januari), tenzij jouw coach toch graag wil trainen. Veel teams zullen nl het aansluitende weekend een wedstrijd hebben.
  • Mocht het zo zijn dat je door school een (deel van de) training niet kan bijwonen, geef dat dan aan bij de coach. De coach kan dit bespreken met de lijn- coördinator.
  • Teams die vaker dan 1 keer in de week trainen betalen extra contributie
  • Let op! In de zaal ben je verplicht naast een bitje en scheenbeschermers, met een zaalhandschoen, zaalschoenenen een zaalstick te spelen. Zaalschoenen mogen niet buiten gedragen worden.
  • Jongste Jeugd  (E6, F en Benj) gaan in januari trainen in Driemond.

Wedstrijdschema
- We verwachten het wedstrijdschema rond 22 nov. Zodra wij een (voorlopig) wedstrijdschema ontvangen, dan zullen we dit zsm naar de coaches doorsturen zodat zij kunnen zien op welke dagen de wedstrijden zijn en wanneer jullie als team zaaldienst hebben (en dan dus de zaalleiders en scheidrechters moet regelen). De bond zal aansluitend het schema publiceren in LISA.
- Zaaldienst heb je bij thuiswedstrijden in Aetsveld, maar dat kan ook in Laren of een andere sportlocatie zijn.
- Doorgaans speelt een team 6x waarvan 2x zaaldienst.

Speelweekenden
05*, 11/12, 18/19 december
8/9, 15/16, 21/22, 29/30 januari
5/6, 12/13 februari
* enkel in de ochtenduren

Fluiters in de zaal zelf regelen!

Alle teams regelen zelf 2-3 scheidsrechters voor het drieluik wanneer je zaaldienst hebt, je hebt als team doorgaans 2x zaaldienst.
Dat kunnen ouders zijn, maar dat kunnen ook bijv. buren zijn met een scheidsrechterskaart, of oudere broers/zussen met een kaart. Hou hierbij rekening met het fluit niveau.
Weet je niemand die voor je team kan fluiten, dan kan je een oproep doen in de besloten Facebook groep.
Let op! Ook de zogenaamde ‘tussenwedstrijd’ in het drieluik moet gefloten worden. Beter is het daarom om 3 fluiters te hebben, de ervaring leert dat het best intensief is om 3 wedstrijden achter elkaar te fluiten.
E8 teams regelen hun eigen spelbegeleider per wedstrijd, zoals ook op het veld.

!! Heb je je scheidsrechterskaart en wil je in de zaal fluiten, al dan niet met een kleine vergoeding, hou dan de Facebook pagina in de gaten. Of benader de teams die passen bij jouw fluitniveau. En verdiep je in de spelregels van de zaal, zie hieronder.

Keepers, keeperspullen en materiaal
Voor de start van het zaalseizoen ontvangen alle keepers de benodigdheden om de zaal in te gaan (bandjes en hoezen). Hiervoor kunnen keepers of coaches zelf een afspraak maken met Karlijn Sieking via [email protected]
Elk team is zelf verantwoordelijk voor zaalhockeyballen om in te spelen voor de wedstrijd (gebruikelijk is dat elke speler zelf een bal aanschaft, maar je kan hiervoor ook veldballen gebruiken, mits deze schoon zijn).
Verder zijn spelers in de zaal verplicht een bitje, scheenbeschermers, zaalhandschoen, zaalschoenen en een zaalstick te spelen. Zaalschoenen mogen niet buiten gedragen worden.

Coachavond
Op maandag 22 november organiseren we een coachavond, deze start om 20:30
I.v.m. de geldende maatregelen, verzoeken we van elk team 1 coach aanwezig te zijn.
Voor de geplande spelregelavond op deze avond zoeken we nog naar een passende oplossing om de spelregels toe te lichten.

Spelregels
Wil je je alvast in de regels verdiepen, kijk dan op deze sites:
KNHB spelegels: KNHB

KNHB filmpjes:
Uitleg nieuwe spelregels zaalhockey seizoen 2019-2020 - YouTube
Spelregels Zaalhockey - YouTube

Beknopte samenvatting:
SCHC Spelregelboekje Zaalhockey 4e editie - november 2019 V 4 02 incl filmpjes.pdf

Meer algemene informatie over zaalhockey is hier te vinden Zaalhockey (mhcweesp.nl)

Sportieve groet,

Kathelijn Straatemeier