Commercieel talent gezocht voor de sponsorcommissie

2021 9 Juni

Peter Rood is al bijna 10 jaar lid van MHC Weesp en sinds 2015 actief in de sponsorcommissie. Hij zoekt nog een of meer enthousiaste leden die hem willen helpen. Want er is veel te doen voor en met alle (nieuwe) sponsors.
Peter vertelt over zichzelf en de taken van de sponsorcommissie en wat voor iemand er gezocht wordt om de commissie aan te vullen. Heb jij interesse? Mail naar [email protected].

Speel je zelf hockey?
Sinds 2012 speel en train ik met heren veteranen B, een gezellig team.

Hoe lang ben je al vrijwilliger op MHC Weesp?
Ik ben sinds 2012 actief als vrijwilliger op MHC Weesp. Ik heb de jeugdteams van mijn dochters begeleid en getraind. Ik heb ook bijgedragen aan een ondersteuningstraject vanuit de KNHB om tot een nieuwe organisatiestructuur voor de club te komen. Sinds 2015 ben ik lid en voorzitter van de sponsorcommissie.

Wat doe je als sponsorcommissie?

We zijn continu bezig om nieuwe contacten te leggen en om de relaties met bestaande sponsors warm te houden. Bij dat laatste zijn we de contactpersoon tussen club en sponsors. We werven nieuwe bedrijven en ondernemers door vooral zichtbaar te zijn in de regio en op alle mogelijke manieren contacten te leggen met potentiële sponsors die een belangrijke financiële bijdrage willen leveren aan de club.

Wat vind jij leuk aan deze rol?

Het is leuk om met sponsors in contact te zijn. De laatste tijd benaderen nieuwe bedrijven die in Weesp komen ons. Dan leer je weer nieuwe bedrijven kennen. Nu Weespersluis gebouwd wordt, komen er ook steeds meer nieuwe Weespers. Dat merk je ook aan het bedrijfsleven en het MKB dat groeit. Voor de club levert dit ook nieuwe kansen en leden op. Als sponsorcommissie sta je midden tussen alle ondernemers en vergroot je je club- en eigen netwerk.

Waarom zoek je nog een vrijwilliger voorde sponsorcommissie?

We waren tot voor kort met 3 mensen, maar er zijn er twee gestopt. Het is te veel om in mijn eentje te doen. Als team is nieuwe acties bedenken leuker en kun je het werk verdelen. Ik ben vaak op zondag op de club, omdat ik dan speel of mag fluiten. Het zou mooi zijn als het iemand is die op de zaterdag op de club rondloopt. Bijvoorbeeld een ouder uit de (jongste) jeugd, die contacten legt met vaders en moeders van jeugdleden die een bedrijf hebben en mogelijk sponsor willen worden. Vaak zit het hem in de gunfactor om iets voor de club te betekenen.

Wat gaan de nieuwe leden doen van de sponsorcommissie doen?

Nieuwe ideeën bedenken om sponsoren te binden aan de club. Er zijn steeds meer sponsors die betrokken willen worden bij de club. Bij activiteiten en eenmalige acties op evenementen op de club. Daar hebben we hulp bij nodig, dus het is best veelzijdig.

Hoeveel tijd ben je er als vrijwilliger ongeveer mee bezig?

Dat verschilt maar je kunt er zoveel tijd insteken als je zelf zou kunnen. Gemiddeld een uur per week. Ik doe het vaak als ik toch al op de club ben. Even snel iemand aanschieten en wat vragen stellen.

Wat voor 'kwaliteiten' heb je echt nodig voor deze rol?

Enthousiast zijn over de club en dit kunnen overbrengen naar contacten binnen en buiten de club. Leuk vinden om af en toe wat te organiseren. Iedereen die geïnteresseerd is, mag mailen naar: [email protected]

Wat voor soort sponsors zijn er?

Er zijn nu ongeveer 30 (bord)sponsors. In ruil voor een jaarlijkse financiële bijdrage krijgen ze ‘zichtbaarheid’ op onze club. De meeste van hen hebben een bord langs het veld en een vermelding op de site. Er zijn er drie hoofdsponsors: Bliq Energy, Rabobank Amstel en Vecht en Stern Volvo Weesp.

Er zijn ook sponsoren die ‘in natura’ bijdragen via hun eigen producten die (met korting) geleverd worden aan de club. Denk aan Bakkerij Cor Muhl. Er zijn allerlei opties mogelijk.

Ook zijn er sponsors die wel een bijdrage leveren maar geen aandacht daarvoor willen. Dat mag natuurlijk ook!

Kun je een voorbeeld noemen van een actie met een van de hoofdsponsors?

Zo’n twee jaar geleden hebben we nieuwe wedstrijdkleding aangeschaft waarbij er ook een nieuwe hoofdsponsor, BLIQ Energy is bijgekomen. Naast shirtsponsoring is toen ook het clubhuisdak vol gelegd met zonnepanelen. Verder is er de mooie actie van Volvo. Koop je een nieuwe of tweedehands Volvo bij Stern Volvo Weesp, dan krijgt de club een mooie bonus.

Wat doe je om de sponsors te behouden?

We organiseren jaarlijks een sponsorborrel op de club. Andersom worden we als sponsorcommissie ook uitgenodigd bij de Ondernemersvereniging van Weesp.

Met wie werk je veel samen binnen/buiten de club?

We werken samen met het bestuur (met name bij hoofdsponsors) bij het vinden van nieuwe sponsors. Leden kunnen uiteraard ook zelf sponsors aandragen (heel graag zelfs). Diverse leden zijn ook zelf sponsor met hun bedrijf/onderneming. Daarnaast introduceren we nieuwe sponsoren via de nieuwsbrief en de website en daarvoor hebben we nauw contact met de communicatiecommissie.

Wat is het doel van de sponsorcommissie voor komend seizoen?

Nieuwe leden voor de sponsorcommissie! En natuurlijk vol inzetten op nieuwe sponsoren. Meer sponsorbijdragen maken het makkelijker om bijvoorbeeld goede trainers aan te nemen en te investeren in het hockey. We hebben sinds kort een nieuw inspeelveldje bij de fietsenstalling. Daar is nog plek voor nieuwe sponsors. We willen langs de zijkanten doeken/borden hangen met ruimte voor reclame. Maar er zijn ook nog plekken langs veld 1, 2 en 3.

Meer informatie?