Clubhuis vijf jaar jong

2020 27 Augustus

Je loopt er allemaal wel eens binnen. Wat drinken bestellen, snoepzakje kopen of schuilen voor de regen. Nu in coronatijd soms even wat minder, maar toch, het clubhuis is er altijd. Maar weet je dat het pas vijf jaar oud is?

Deze week precies vijf jaar geleden is het clubhuis officieel geopend. Een kort interview met de architect van toen, Derk Jan Wentink, destijds actief lid als coach van 3 hockeyende kinderen en scheidsrechter. Samen met een aantal andere actieve (oud) leden als Geert Kotter, Frank Schaefers, Frank Jonkhart, Jaap Blum en oud voorzitter Cor Bos hebben zij gezorgd dat er een nieuw clubhuis kwam.

Het clubhuis staat er inmiddels 5 jaar. Ben je er nog steeds tevreden over?
Jazeker ;-) Ik vind het nog altijd fantastisch liggen, langs het hoofdveld, met een terras volop in de zon en een geweldig zicht op veld 1 met de molens op de achtergrond. Wat mij betreft hebben we in Weesp het mooiste sportcomplex van midden Nederland.

Wordt het clubhuis gebruikt zoals jullie oorspronkelijk bedoeld hebben?
Grotendeels wel, zeker m.b.t. het hockeyen. In het kader van multifunctioneel gebruik hadden wij bedacht dat het clubhuis door de weeks aan 2 zijden verhuurd kan worden voor kinderopvang. Tot nu toe gebeurt dit aan 1 zijde, maar op zich is dit ook prima.

Wat was jullie hoofdidee achter het clubhuis? Waarom hebben jullie het gebouwd zoals het gebouwd is?
Het belangrijkste uitgangspunt was een clubhuis langs het hoofdveld, met een ruim terras georiƫnteerd op de zon en iets verhoogd, zodat je over het hek rondom het veld kijkt. Zowel van achter de bar als vanaf het terras kan je de wedstijden op veld 1 goed volgen. Je hebt heel direct contact met het veld zonder obstakels.

Verder was een belangrijk uitgangspunt om een eenvoudig, betaalbaar volume te realiseren zonder aparte ruimtes die relatief weinig gebruikt worden zoals bijvoorbeeld een bestuurskamer. Het is in feite 1 grote ruimte, die d.m.v. schuifdeuren verkleind kan worden. Vergaderen of teamoverleg kan in de beide vleugels achter de schuifdeuren.

Stel dat je enkele aanpassingen zou mogen doen nu, wat zou je dan doen?
Ik zou de inrichting verder aanvullen, zodat het wat gezelliger wordt. Destijds was hier geen geld meer voor. De achterwand achter de bar mag wat gezelliger en destijds hadden we ook het plan voor een grote openhaard. Onder de luifel (buiten) zou alsnog een eenvoudig plafond aangebracht kunnen worden tegen de vervuiling.

Verder zou ik voor de leden en bezoekers duidelijk in beeld brengen hoeveel stroom er wordt opgewekt met de zonnepanelen en hoeveel procent dit is van het totale gebruik. Ik denk dat maar weinig mensen zich realiseren hoe duurzaam het clubhuis is. Dit kan je gebruiken voor het imago van je vereniging.

Welke complimenten heb je onthouden en heb je die input gebruikt voor volgende projecten?
De ligging, de ruime, heldere opzet van het gebouw en het verhoogde terras worden enorm gewaardeerd. Het gegeven dat we het clubhuis en het terras 1 m verhoogd hebben aangelegd t.o.v. het maaiveld geeft een bijzonder kwaliteit die we bij andere projecten ook toegepast hebben.

Verder wordt het hout op de gevels gewaardeerd. Hout is een warm en sterk materiaal. Wij bouwen momenteel heel veel huizen in hout. Welkom in de "houten" eeuw.