Vijf vragen aan twee scheidsrechters van MHC Weesp

2019 9 Oktober

Van 5 tot en met 13 oktober is het de week van de scheidsrechter. Daarom stellen we vijf vragen aan onze meest ervaren en jongste scheidsrechter.

De meest ervaren
Cees Sluyk, 52 jaar

Sinds wanneer heb je je scheidsrechterskaart?
Ik denk dat ik mijn kaart vanaf mijn 16e heb. Ik weet nog dat de scheidsrechter commissaris Cees Breederveld was en de docent van de KNHB Francien de Booij!

Wat vind je het leukste aan fluiten?
Het leukste aan fluiten is als na de wedstrijd twee teams je bedanken voor de fijne wedstrijd. Je bent als scheidsrechter aan het fluiten voor de spelers niet voor jezelf! Spel situatief is het leukste om voordeel te geven waar vervolgens een doelpunt uit komt.

Moet je kunnen hockeyen om te fluiten?
Het helpt natuurlijk wel als je actief de sport beoefent, maar het is niet noodzakelijk. Veel kijken naar wedstrijden, veel fluiten en bovenal leren van elkaar, dus erover praten met scheidsrechters, spelers en coaches dat helpt om te leren.

Kan je geld verdienen met fluiten?
Je krijgt als bondsscheidsrechter: reiskosten vergoeding en kleding van de KNHB. Meer niet! Op de club wel; veel (ouders van) leden verkopen hun wedstrijd, omdat ze zelf niet willen fluiten.

Wat is je droom wedstrijd om te fluiten?
Ik heb geen droom meer op het gebied van fluiten. Ik hoop dat ik het nog heel lang kan doen. Want fluiten is echt leuk!

De jongste

Cas Muhl, 11 jaar

Sinds wanneer heb je je scheidsrechterskaart?
Toen ik negen jaar was.

Waarom heb je je scheidsrechterskaart gehaald?
Omdat ik het heel leuk vind om te fluiten en toen wilde ik het doen en gaf me op voorde cursus.

Wat vind je het leukste aan fluiten?
Dat het uitdagend is en leuk om te doen. Ook ken ik nu als ik een wedstrijd speel nog beter de regels.

Kies: In het Nederlands team spelen of het Nederlands team fluiten?
Spelen, want dat lijkt mij toch wel iets leuker.

Waarom moeten andere kinderen van jouw leeftijd hun scheidsrechterskaart halen?
Zodat er meer aandacht naar fluiten gaat.