Zaalhockey

Het zaalhockeyseizoen is van 2 december tot het weekend van 9 februari. We gaan er vanuit dat iedereen vanuit de Jeugd meedoet. Zit je in een jeugd of O10 0en wil je niet zaalhockeyen? Meld je dan voor 20 september af.
Voor de Jongste Jeugd is er geen zaalhockey in competitieverband. Wel worden speciale trainingen georganiseerd (vanaf half januari), meer info hierover wordt vanuit de Jongste Jeugd tzt gedeeld.
Voor Senioren komt een aparte inventarisatie .

Speeldata seizoen 2024-2025
Van de 9 weekenden, speelt elk team ca 6 keer op zaterdag of zondag, ook bij de Jeugd.

• 7-8, 14-15 en 21-22 dec
  • 4-5, 11-12, 18-19 en 25-26 jan
  • 1-2 en 8-9 feb

Trainingsschema
Het trainingsschema gaat in vanaf begin december (in de week voorafgaand aan de eerste wedstrijden). Elk team traint minimaal 1x per week. Let op, dit kan ook op een andere dag gepland zijn dan de veldtraining.
Het schema hopen we zo snel mogelijk na de herfstvakantie te publiceren.  Het definitieve schema zal in LISA te vinden zijn.
Trainingen vinden plaats in Aetsveld, op t Vechtstede en in Driemond. In de kerstvakantie zijn er geen trainingen.
Op een aantal data zijn sommige zalen niet beschikbaar, in overleg met deze teams zullen we kijken naar een alternatief trainingsmoment en locatie.

Wedstrijdschema
De wedstrijden zijn altijd in het weekend op een zaterdag of een zondag. Vaak ook aan de randen van de dag, omdat het lastig is om ‘normale’ tijden te huren in sportzalen. We hebben geen eigen zaal in Weesp en moeten deze delen met andere sportclubs. Dit wordt gecoördineerd door de KNHB.

We spelen per competitie-speeldag in een bloksysteem:
3 teams spelen in blokken van 2 uur elk 2 wedstrijden van 30 minuten (een drieluik):

• wedstrijd 1: team A - team B
  • wedstrijd 2: team A - team C
  • wedstrijd 3: team B - team C

De poules bestaan meestal uit zeven teams waarbij elk team 6 speeldagen (a 2 wedstrijden) heeft.

Jongste Jeugd
Alleen de 010 tallen doen mee met de bondscompetitie. Overige Jongste Jeugd teams krijgen een mini competitie aangeboden in de sportzaal in Driemond in januari. Meer informatie hierover volgt tzt via de Jongste Jeugd commissie

Teamindelingen
De teams op het veld zijn ook de teams in de zaal, mits er genoeg spelers zijn. Anders wordt er gekeken of teams samengevoegd worden. Bij de 1e lijns teams wordt er vaak een combinatie team gemaakt met het 2e lijns team. Meer hierover volgt op de site.

Materiaal
Voor zaalhockey zijn speciale binnensportschoenen (met zolen die niet afgeven) en een handschoen met dichte vingers verplicht. Een speciale zaalhockeystick wordt sterk aanbevolen.

Keepers
Vlak voor de start van het zaalseizoen ontvangen alle keepers de benodigdheden om de zaal in te gaan. De coaches van de teams zonder vaste keeper en de vaste keepers kunnen een afspraak maken via: [email protected]

Contributie
De contributie voor het zaalhockey wordt apart van de reguliere contributies geheven en zal in januari gefactureerd worden. Zie pagina Contributie
Inschrijving voor uitsluitend het zaalhockey seizoen is ook mogelijk, in dat geval worden de zaalhockey contributie en de helft van de reguliere inschrijfkosten geïncasseerd.

Zaaldienst
Zaaldienst met scheidsrechters organiseer je als team alleen bij thuiswedstrijden waarbij het team zaaldienst heeft (doorgaans in Aetsveld, maar dat kan ook in bijv de sporthal van Almere of Laren kan zijn). De zaaldienst houdt de tijd en stand bij en ziet er op toe dat het DWF (digitaal wedstrijd formulier) wordt ingevuld door scheidsrechters en coaches.

Fluiten in de zaal
Elk team heeft twee keer zaaldienst. Dan moet je ook de drie wedstrijden van het blok fluiten (dus ook de tussenwedstrijd). De scheidsrechters mogen ouders zijn, maar kunnen ook bekenden of oudere broers/zussen zijn. Zolang er rekening wordt gehouden met het spelniveau en ze een scheidsrechterskaart hebben.
Ervaring leert dat het verstandig is om drie scheidsrechters te regelen, omdat het behoorlijk intensief is om drie wedstrijden achter elkaar te fluiten.
O1O- teams regelen hun eigen spelbegeleider per wedstrijd, zoals op het veld.

Coach info
Hieronder de presentaties die op deze zaalbriefingavond zijn gegeven:
Coach instructie  (pres. Koen)
Belangrijke info voor coaches (praktische info)
Coachmap_zaal (Koen)

Spelregels
Hier alle handig info voor als je gaat fluiten in de zaal (ook handig als speler en coach)
Spelregelbriefing (door Cees)
KNHB Briefing scheidsrechters zaal 2023-2024 - YouTube