In Memoriam Henk Alberts

2023 30 Januari

Op 21 januari jongstleden is onze oud-voorzitter en erelid Henk Alberts overleden  in de leeftijd van 89 jaar. De band tussen Henk en de MHC Weesp gaat ver terug. Henk raakte betrokken bij de MHC Weesp als vader van hockeyende kinderen. In de jaren 70 werd op Henk een beroep gedaan om het voorzitterschap te dragen van de club. Dat was geen gemakkelijke opgave. De club was er slecht aan toe en stond financieel aan de rand van de afgrond. Met een helder en duidelijk beleid wist Henk samen met de penningmeester Kees Essenberg de club weer op de rails te krijgen. Henk was een verbinder pur sang. Hij wist op de voor hem zo kenmerkende wijze, joviaal en hartelijk, de leden voor zich te winnen. Na zijn voorzitterschap hield het niet op. Henk was de grote aanjager van de Zaterdagmorgen Veteranen. Henk nam plaats in de lustrum commissie van het 25 jarig bestaan. Coachte Heren 1 in de 3e klasse waar de scheidsrechters steevast voor de wedstrijd een reep chocolade kregen van Van Houten, de werkgever van Henk. Henk regelde ook de sponsoring van Van Houten voor de Eerste Teams.

Henk raakte bedreven in het fluiten. Hij floot vele wedstrijden op onze vereniging met veel plezier en enthousiasme. Met de Dames van de Dinsdag Veteranen op toernooi in den lande, compleet feest! Zijn hockey enthousiasme kenden geen grenzen. Zo kocht hij in 1998 als een van de eersten in Nederland een passe-partout voor het Wereldkampioenschap Hockey in Utrecht. Daar heeft hij zo van genoten !

Henk hockeyede tot op hoge leeftijd op de zaterdagmorgen en floot tot op hoge leeftijd. Na zijn 'actieve' periode kwam hij regelmatig op de club. En was steevast aanwezig op de ledenvergaderingen waar hij altijd als laatste het woord voerde bij de rondvraag.

De laatste jaren liet het geheugen Henk in de steek. Ik bezocht hem een paar keer in Oversingel. Ik nam dan een fotoboek van de hockeyclub. Met een grote glimlach op zijn gezicht bladerden we door het meegebrachte boek. Bij herkenning van een foto zei hij regelmatig "Wat gaat de tijd toch snel.”

De naam Henk Alberts is onlosmakelijk verbonden met de MHC Weesp en zal dat voor altijd blijven. Wij danken Henk voor alles wat hij heeft gedaan en heeft betekend voor de vereniging.

Wij wensen zijn vrouw Corrie en de rest van de familie veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

De afscheidsdienst vindt maandag 30 januari om 12.45 plaats in de Grote Kerk van Weesp.

Moge Henk ruste in vrede.

Namens het bestuur en leden van de MHC Weesp,

Cees Sluyk