Arbitrage in de zaal

2018 13 November

Fluiten in de zaal bij de Jeugd

Vanaf 1 december start het zaalhockeyseizoen weer. Hiervoor worden binnenkort de trainings- en wedstrijdschema’s bekend gemaakt.

Ten opzichte van vorig jaar is er een verandering op het gebied van arbitrage voor de Jeugd.

Voor de E8 teams geldt dat zij, net als op het veld, zelf spelbegeleiders voor hun eigen wedstrijd regelen, dit is geen aanpassing op vorig jaar.

Aantal scheidrechters per team:

Algemeen gezegd: bij zaalhockey moet je als club als je zaaldienst hebt, ook scheidsrechters leveren. Dat doe je voor alle de 3 wedstrijden in het drieluik van dat blok.

Per wedstrijd lever je 2 scheidsrechters. Je fluit als scheidsrechter dan 2 wedstrijden. Totaal leveren we dan 3 scheidsrechters per blok.

Per seizoen heb je als team gemiddeld 2 keer een zaaldienst. Doorgaans is dat in de zaal in Aetsveld, maar je kan ook zaaldienst hebben buiten Weesp.

Per team heb je dus per seizoen 6 scheidsrechters nodig

Voor dit seizoen is van toepassing:

- Elk team levert zelf 4 scheidsrechters. Dat kunnen ouders zijn, maar dat kunnen ook bijv. buren zijn met een scheidsrechterskaart, of oudere broers/zussen met een kaart (rekening houdend met het spelniveau).

- Deze scheidsrechters worden ingedeeld om de wedstrijd van dat team te fluiten

- Je eigen kind (met kaart) aandragen als scheidsrechter kan niet (immers deze kan niet zijn eigen wedstrijd fluiten)

- Lukt het je binnen je team niet 4 scheidsrechters te leveren, dan moet je deze zelf regelen (via bijv. de Facebookgroep waar fluitdiensten aangeboden worden)*

- 2 scheidsrechters (van de 6) worden ingedeeld door de arbitrage commissie; hiermee stimuleren we het opdoen van fluit-ervaring (bij de Jeugd) in de zaal

- We adviseren 1e lijns teams (1e klasse of hoger, vanaf C lijn) niet te laten fluiten door ouders. Dit om schijn op dit niveau tegen te gaan. Daarom worden deze wedstrijden ook door de arbitrage commissie ingedeeld. Echter deze teams moeten wel 4 namen van scheidsrechters doorgeven. Deze mensen worden dan ingedeeld op wedstrijden van andere teams.

- Spelende Senioren kunnen ingezet worden op Jeugd teams. Zo behouden ze hun fluitroutine in de zaal. Dat zal met name bij de 1e lijns wedstrijden zijn (van bij m.n. de oudere teams).

- Spelende Jeugdleden worden door de arbitrage ingezet op hun passende fluit/spel niveau bij Jeugd teams. Zo behouden ze hun fluitroutine in de zaal.

*fluitdiensten kan je als team ‘inkopen’, doorgaans kost een fluitdienst van 2 zaalwedstrijden € 15.- Heb je 1 ouder in je team als scheidsrechter, dan koop je de overige 3 dus in (zelf, bijv. via de Facebookgroep).

Op deze manier:

- hebben we genoeg scheidsrechters op het juiste niveau voor alle zaalwedstrijden

- houden we routine bij de huidige  fluiters (ouders en kinderen) door deze ook in te delen door de arbitragecommissie

- wordt participatie van ouders hiermee vergroot

De deadline van het doorgeven van namen uit je team is 22 november.

De zaalcommissie zal het competitieprogramma z.s.m. rondsturen naar de coaches. Hierop te zien is wanneer welk team (en waar) zaaldienst heeft en wanneer je dus als team voor scheidsrechters moet zorgen.

Begin tijdig met het zoeken en vastleggen van scheidsrechters voor de benodigde wedstrijden. Je komt dan als team niet voor onaangename verassingen te staan.

De namen willen wij voor 22 november doorkrijgen zodat we deze kunnen inplannen. Namen doorgeven kan naar [email protected]